Rullaus ja Fascia

Rullaus ja fascia -ryhmiä ohjaa fysioterapeutti Hannamari Koivisto

Fascia on tiukkaa kudosta, joka yhdistää kehon osat toisiinsa ja samalla erottaa rakenteita toisistaan (verisuonet, luut, lihakset, sisäelimet). Fascia tukee, suojaa lihaksia ja välittää voimia eli on koko kehon läpi kulkeva yhtenäinen jatkumo. Jotta tämä jänniteverkko pysyy kestävänä ja vetreänä, tarvitsee se liikettä, liukumista ja painetta sillä fascia ei juurikaan veny!

Fasciaa voidaan harjoittaa dynaamisilla liikkeillä joissa yhdistyy koordinaatio ja hallinta (pilates, jooga, fasciaharjoitteet mm. kepin avulla) sekä paineella ja hankauksella esim. pallon/foam rollerin avulla. Fascian harjoittaminen on hyvä huomioida lämmittelynä ennen liikuntasuoritusta, jolloin lähtökohta treenaamiseen on parempi, sekä palautteluna treenin jälkeen. Pääsääntönä on tehdä ”kivuttomasti”.

Fasciaverkosto jaetaan linjoihin; etulinja-takalinja-sivulinja-käsien linjat-eturisti-takaristi. Kuormittamalla kaikkia linjoja tasaisesti ja säännöllisesti, saadaan tämä jänniteverkosto paremmin pysymään kestävänä ja vetreänä.


Jäikö kysyttävää?

Soita meille niin kerromme lisää »