Rullaus ja Faskia

Rullaus ja faskia -ryhmiä ohjaa fysioterapeutti Hannamari Koivisto

Faskia on tiukkaa kudosta, joka yhdistää kehon osat toisiinsa ja samalla erottaa rakenteita toisistaan (verisuonet, luut, lihakset, sisäelimet). Faskia tukee, suojaa lihaksia ja välittää voimia eli on koko kehon läpi kulkeva yhtenäinen jatkumo. Jotta tämä jänniteverkko pysyy kestävänä ja vetreänä, tarvitsee se liikettä, liukumista ja painetta sillä faskia ei juurikaan veny!

Faskiaa voidaan harjoittaa dynaamisilla liikkeillä joissa yhdistyy koordinaatio ja hallinta (pilates, jooga, faskiaharjoitteet mm. kepin avulla) sekä paineella ja hankauksella esim. pallon/foam rollerin avulla. Faskian harjoittaminen on hyvä huomioida lämmittelynä ennen liikuntasuoritusta, jolloin lähtökohta treenaamiseen on parempi, sekä palautteluna treenin jälkeen. Pääsääntönä on tehdä ”kivuttomasti”.

Faskiaverkosto jaetaan linjoihin; etulinja-takalinja-sivulinja-käsien linjat-eturisti-takaristi. Kuormittamalla kaikkia linjoja tasaisesti ja säännöllisesti, saadaan tämä jänniteverkosto paremmin pysymään kestävänä ja vetreänä.


Jäikö kysyttävää?

Soita meille niin kerromme lisää »